Elk jaar in januari valt er een prijzenregen. Niet alleen Gaston Gooeedemiddag deelt prijzen uit, maar ook campings krijgen hun waardering binnen. Onder andere de Zoover Awards, ANWB Campings van het jaar en Booking.com Review Awards worden dan bekend gemaakt. Een feestelijk gebeuren op de Vakantiebeurs of een verrassing bij de post…. Hopelijk heb je het als camping goed gedaan en staat er een mooi cijfer op dat bordje. Hoe ga je om met die award? Daar zie ik grote verschillen. Daarom een paar eenvoudige maar belangrijke tips om écht voordeel te halen uit jou campingaward.

Campingaward gewonnen? Aan de slag er mee!
Een gewonnen prijs is een perfecte aanleiding voor een flinke marketingactie. Of je nu een lokale ondernemersprijs wint of dat je Camping van het jaar bent; gebruik de eer en laat het aan iedereen weten. Ik hou elk jaar de verkiezingen in de gaten. Zo kijk ik bijvoorbeeld altijd even naar de Campings van het Jaar van de ANWB, die informatie plaats ik natuurlijk voor mijn lezers op I love kamperen. Wat viel mij direct op: twee van de campings hadden een week na de bekendmaking NIETS op hun website geplaatst over hun prijs. Dat is toch super jammer?
Het effect van reviews
Zo’n award heeft waarde. Jouw potentiële gasten zijn op zoek naar bevestiging: is dit wel écht zo’n leuke camping? Zij hebben namelijk al 59 websites bezocht, kunnen bijna niet kiezen en ze hebben een (onbewuste) angst: stel je voor dat ik verkeerd kies en de vakantie mislukt! Om die nog twijfelende potentiële gast te helpen bij zijn keuze is zo’n award een goed middel. Immers: 339 ándere mensen zijn al bij jou geweest en die vonden het gemiddeld een 9,2 waard. Dat is (vaak onbewust) een geruststellende gedachte. Daarnaast gebruik je de prijzen ook om aandacht te krijgen van mensen die nog niet eens overwogen om naar jouw camping te komen.
Tips voor campingeigenaren
Het is dus echt zonde om alleen op de korte termijn gebruik te maken van jouw verdiende onderscheiding. Hoe gebruik je een campingaward voor langere termijn:
- plaats een afbeelding op de homepagina van de site ‘wij scoren een 9,2!’ Vaak heeft de organisatie ook afbeeldingen die je mag gebruiken
- plaats een nieuwsbericht op de site. Dat is op korte termijn goed om te gebruiken, maar blijft op langere termijn ook vindbaar op de site én in Google. Maak er een eigen verhaal van, vertel bijvoorbeeld over wat dit voor jullie betekent of waarom je er dankbaar voor bent (het zijn nog nét niet de Oscaruitreikingen, maar gasten vinden een persoonlijke touch leuk om te lezen)
- Verstuur een persbericht aan lokale media of landelijke perscontacten. Elke opvolging daarvan zorgt voor gratis extra publiciteit.
- Plaats een kleine afbeelding van de onderscheiding in de e-mailhandtekening van de receptie of andere personen die veel contact met gasten hebben.
- Neem de award mee op drukwerk zoals flyers, brochures, banners en je visitekaartjes, eventueel zonder jaartal zodat je het drukwerk langere tijd kunt gebruiken.
- Stuur alle gasten van het afgelopen jaar een e-mailnieuwsbrief met een bericht over de award en bedank ze! Misschien kun je er gelijk een leuke actie aan koppelen.
- Plaats een bericht op je social media kanalen, maar gebruik de afbeelding ook in de vaste header of profielfoto op bijvoorbeeld Facebook.
- Ben je bij de uitreiking aanwezig? Probeer een leuke video te maken en deel deze met de juiste omschrijving op YouTube. Dat is ook op langere termijn vindbaar én dat vinden jouw gasten leuk!
Met wat creativiteit zijn er nog wel meer mogelijkheden met zo’n prijs, maar wees vooral niet te bescheiden. Je hebt er hard voor gewerkt en zorg dat je aan jouw ideale gasten laat weten dat jouw camping écht de leukste plek is. Bij jou kan de vakantie bijna niet mislukken en dat is voor iedereen fijn toch?
Naast de awards zijn ook individuele recensies erg belangrijk. Gebruik jij die al op meerdere plekken? Denk er eens over na! Ik kan altijd even meedenken, mail me daarvoor op info@zuid24marketing.nl.
